Podpora EÚ pre Slovensko na koronakrízu sa scvrkla. Pamätáte si prvé sľuby? Z bombastických 20 miliárd eur sme už klesli na 5,84 miliardy. A minister financií priznáva, že čistý finančný príjem bude len 3 miliardy eur. (Ak máte nervy na plno prázdnych rečí, vypočujte si https://youtu.be/EVqUuN4Jywg .)
Veď dobre, zoberme tie 3 miliardy, postavme a opravme čo treba a poďakujme sa. Ibaže to tak nejde. Brusel si to predstavuje ináč. Eduard Heger nechtiac priznáva, že EÚ nám dáva odporúčania, ktoré „musíme dodržať“. Čiže po slovensky, dávajú nám rozkazy.
Iná vec je, či ich naozaj musíme dodržať a či minister nechodí do Bruselu len pritakávať a nie je schopný nič vyrokovať. Pretože aj Jano z valala vie, že Slovensko určite potrebuje diaľnice, cesty a mosty viac a skôr, než digitálne sračky (s prepáčením) v školách, alebo alternatívne palivá zo spálenej pôdy a hory.
Heger je rád chrumkavý a poslal v decembri do Bruselu návrhy, ako minieme miliardy. Takéto: https://www.mfsr.sk/sk/media/tlacove-spravy/predstavujeme-dalsie-detaily-planu-obnovy.html
V Bruseli videli, že skáče, ako oni pískajú, tak prikázali plán ešte viac opraviť. V Bratislave rýchlo nakreslili nové prezentácie, lebo „Plán obnovy musí zosúladiť požiadavky Európskej komisie s reformami, v ktorých naša krajina značne zaostáva.“
Pár miliónov popresúvali na ekoterorizmus a koronu a najnovšia verzia je tu: https://www.planobnovy.sk/doc/document_file_21.pdf

Vráťme sa trochu späť. Vlani v máji Brusel oznámil, že si štáty majú vytvoriť vlastné plány. Prvý slovenský plán sme mali už v auguste. Môj. https://belak.sk/problem-cerpat/
Navrhol som využiť extra peniaze z Bruselu na brutálne jednoduché a potrebné stavby, opravy a investície do dopravnej infraštruktúry, životného prostredia a zdravého životného štýlu (šport). Také, ktoré nás ťažia ako balvan a ktovie dokedy ich budeme pred sebou tlačiť.
V októbri dala vláda na stôl veľkú všeobjímajúcu víziu nazvanú Moderné a úspešné Slovensko. Rozobral som ju ako byrokratické lego: https://belak.sk/pomyleny-plan/
Až 1.12.2020 zriadili na ministerstve financií sekciu Plánu obnovy. Všetky štáty mali už dávno vypracované požiadavky na Brusel. My sme akurát dali dokopy tím. Všade si už robili projekty do zásoby, keby náhodou niekto (Slovensko) nevyčerpal svoje pridelené fondy.
Pripomínam moje projekty za 20 miliárd:
- D1 – chýbajúce úseky Turany – Košice s tunelom Korbeľka – 2,5 miliardy
- D1 – tunel Branisko 2. rúra – 500 miliónov
- D1 – Košice – Ukrajina – 1,5 miliardy
- D3 – Žilina – Poľsko – 1,5 miliardy
- R2 – Zvolen – Košice – 2 miliardy
- R3 – Trstená – Martin – Banská Bystrica – Šahy – 2 miliardy
- R4 – Prešov – Poľsko – 1 miliarda
- opravy 1000 mostov v havarijnom stave – 1 miliarda
- opravy ciest nižších tried v havarijnom stave – 500 miliónov
- školské telocvične – opravy a výstavba nových – 300 miliónov
- nové športové haly a plavárne – 500 miliónov
- opravy štadiónov – 200 miliónov
- likvidácie toxických a divokých skládok – 1,5 miliardy
- čistenie priehrad – 500 miliónov
- závlahové systémy polí – 1 miliarda
- ekohospodárenie v lesoch, vrátane zalesňovania a hrádzok – 500 miliónov
- zoštátnenie národných parkov – výkupy, zonácie – 1,5 miliardy
- sceľovanie poľnohospodárskych parciel – 500 miliónov
- záchrana hradov, zámkov, kaštieľov, kúrií – 1 miliarda
Pol roka meškajúci slovenský tím na ministerstve sa pred týždňom zmohol na obrázok, ktorý koluje fejsbukom. Slovo OBNOVA je v krásnej modernej zátvorke. Aj vám to pripomína prezentáciu, s akou ku vám do firmy chodia díleri kancelárskych potrieb?
Dokonca si zaplatili sponzorovanú reklamu. A ľudia im poriadne nakladajú za ten obsah hodný stredoškoláka. Myslím, že obchodný zástupca Bruselu v čele slovenského ministerstva financií už ľutuje každé euro z tej tisícky, alebo koľko ich stála propagácia tých hesielok, frázičiek a lietajúcich bubliniek.
