Roky som písal o tuneli Višňové pesimistické články. Tentokrát mám nádej. Dokončenie neuveriteľne zbabranej a predražovanej výstavby dostala na starosť firma, ktorá termíny a ceny dodržiava.
Nejdem rozpisovať úplné začiatky. Riaditeľom prác na prieskumnej štôlni bol môj spolužiak Robo a rozprával mi. Aj o tom, ako pod zemou naďabili nie na pramienok, ale potok pitnej vody. Aj ako sa s tým museli popasovať.
Potom sa príležitosti chopili populistickí politici. Dvaja gauneri, ktorí chceli len jedno. Poklepať kameň a nahovoriť ľuďom, že cesta smrti popod Strečno bude minulosťou. Ale len v prípade, ak ich znovu zvolia. Dlho im to vychádzalo.
Prvý kameň poklepal Mečiar v máji 1998. Druhý Fico pred voľbami 2010. Tretí v roku 2014 vtedajší minister dopravy Počiatek. Tí prví dvaja vedeli, že klamú a termíny nedodržia. Ten tretí možno ani nevedel, aký je rok.
Ešte ohavnejšie boli snahy tunel vytunelovať.
Presuňme sa na chvíľu trochu južnejšie. Najsociálnejší politici si najprv overili, koľko verejnosť znesie. Pri Nitre sa v roku 2008 podarilo vláde Smeru pomocou PPP projektu predražiť rýchlostnú cestu R1 z 555 miliónov eur (cena stavby) na 3,9 miliardy (stavba, financovanie, 30 ročná údržba – princíp dostupnosti služby). Najlacnejšiu ponuku od firmy Strabag vylúčili. Ľavicoví voliči nenamietali, aby sme najbližších 30 rokov platili po 130 miliónov. Ak ku cene za výstavbu bez PPP pripočítame obvyklé náklady na údržbu, predraženie prostredníctvom sociálnodemokratickej verzie PPP je minimálne štvornásobné. Hodnota lupu za 30 rokov je najmenej 3 miliardy eur. Ináč povedané, organizátori (Smer + Granvia) budú najbližších 30 rokov nachádzať pod stromčekom 100 miliónový darček. Momentálne majú za sebou desiate nádherné Vianoce.
Poďme naspäť do Malej Fatry. Pri tuneli Višňové stratili sociálni demokrati zábrany úplne. Pôvodný štátny odhad ceny úseku D1 z Hričovského Podhradia na Dubnú Skalu bol 1,5 miliardy eur.
Smer znovu zorganizoval výber koncesionára PPP projektu a výsledky boli desivé.V roku 2010 podpísal minister dopravy Vážny zmluvu na 30 rokov s konzorciom Hochtief – Alpine s hodnotou ročnej platby 289 miliónov eur (výstavba, financovanie, údržba). Cena bola totálne vycucaná z prsta a znamenala by celkové náklady šialených 8,67 miliardy eur.
Ak bolo kratučké obdobie Radičovej vlády na niečo dobré, tak tunel Višňové je pekný príklad. Minister Figeľ sa nezľakol mediálnej ohováračskej kampane a spravil dve veci, ktoré Slovensku ušetrili miliardy. Najprv jednoducho zavolal do víťaznej firmy a povedal, že cena je vysoká a ak chcú stavať, nech z nej spustia. Stalo sa. Ročná platba bola zrazu len 220 miliónov eur. V pohode dostal zľavu 24 %.
Viete, čo znamená pri takejto veľkej štátnej objednávke zľava 24 %? Dve miliardy. Celková cena výstavby cez PPP klesla zo dňa na deň na 6,6 miliardy. Dve slovenské miliardy boli zachránené.
Prečo tú lepšiu cenu nežiadal minister dopravy Vážny? Alebo to bolo ako vo vtipe s ukrajinským murárom? Dal im zadanie, aby si na všetko nahodili maržu 100 % a prišli s cenovou ponukou. Staviteľ doniesol cenu 6,6 a Vážny im povedal dajme to na 8,6. Marža ostane vám, 2 miliardy nám? To sa asi už nedozvieme. Myslím však, že vata bola ešte oveľa vyššia.
Figeľ spravil aj druhú dobrú vec. Cena sa mu zdala aj po zľave nenormálne vysoká. Rozhodol, že sa bude stavať za hotové peniaze a nie cez PPP. Spravil aj tretiu vec, menej odvážnu. Zabudol, že za pokus o tunelovanie treba dať hneď Vážneho do basy. Dôkazy boli očividné, Vážny na TA3 priznal, že ako minister zastupujúci štát nerobil nič, aby znížil cenu. A málokto si uvedomuje, že onedlho ho usvedčil aj kolega. Nový minister dopravy Počiatek. Napriek tomu, že aj ten kupoval draho.
Smeráci sa po roku a pol vrátili. Výstavba už bola rozdelená na dve časti. Úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka s tunelom Ovčiarsko dali robiť združeniu firiem okolo Váhostavu. A úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové zmanipuloval Počiatek tak, že dal vyhrať najdrahšej ponuke od Dúhy. Čiže kamarátovi stavbárovi Remetovi, ktorý v živote diaľnice nestaval. Dôležité však bolo, že spravil ponuku za 410 miliónov. Skanska to bola schopná postaviť za 340, tak ju vyradili.
Práve tá vysoká ponuka od Remetu usvedčuje Vážneho z chystanej megalúpeže. Keď ku nej pripočítame cenu Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (388 miliónov), tak Smeráci tentokrát zazmluvnili celú južnú obchádzku Žiliny na 798 miliónov. Neuveriteľné. Keď zakalkulujeme údržbu, tak oproti chystanej vážnej krádeži sa začalo stavať lacnejšie o 7 miliárd eur! Výsledná cena bola dokonca nižšia, ako pôvodný štátny (tiež smerácky) odhad ceny.

No a posledný problém bol, že títo fušeri nedodržiavali ani kvalitu, ani svoje vlastné termíny. Dávno predtým, než Dúhový podnikateľ Remeta s Talianmi dostal padáka, mi kamarát z tenisu, ktorý tam robil dosť významného manažéra vravel, že pri takom tempe kradnutia nie je šanca dodržať termín odovzdania 2019.
Tak sa aj stalo. Prerazené Višňové museli s hanbou vypratať. Peniaze všetky minuli a po sebe nechali technické nedostatky na primárnom a sekundárnom ostení, tunel bez vozovky a príjazdové cesty bez mostov. A najmä hrozbu, že posunutie termínu spôsobí, že nedostaneme eurofondy. Bolo treba urýchlene nájsť niekoho, kto to zvládne opraviť a dokončiť.
Nezaškodí si zopakovať obsadenie a honoráre.
Časť diaľnice D1 z juhu obíde Žilinu a nešťastné Strečno. Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí a končí na Dubnej Skale pri Vrútkach. Prechádza cez tunel Višňové, ktorý sa stal pre šoférov legendou ešte prv, než po ňom prešlo čo len jedno auto.
Smer rozhodol, že sa spraví PPP projekt.
Vážny zabezpečil v roku 2010 cenu 8,7 miliardy eur.
Po jednom telefonáte Figeľa klesla cena na 6,6 miliardy eur.
Po zrušení PPP sa išlo stavať klasicky z rozpočtu. Úsek sa rozdelil na 2 časti. Smer zveril v roku 2013 úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka svojim stavbárom za 388 miliónov a v roku 2014 úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala Remetovi za 410 miliónov.
Úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka dali do prevádzky 29. januára 2021. Cena počas výstavby stúpla z 388 na 445 miliónov eur.
Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa staviteľovi Remetovi a jeho firme Dúha v spojení s talianskymi diaľničiarmi Salini Impregilo nepodarilo dokončiť ani včas, ani za 410 miliónov.
Po definitívnom vyradení amatérov a zlodejov vyčlenil štát na dotiahnutie diaľnice a dostavbu tunela Višňové dodatočných 255 miliónov. Túžobne očakávaný úsek ide dokončiť švédska firma Skanska do konca roka 2023.
Viete čo? Dokončí. Ja na konci toho tunela začínam vidieť svetlo.
