Vymýšľajú digitalizáciu a do školy sa nechodí

Pár vecí som chcel deťom na začiatok školského roku povedať. Mali tam byť už päť dní, ale aspoň, že vôbec do školy idú. Načo sú tie drahé supermoderné digitálne pomôcky, keď sú stále vypnuté, lebo prázdnin je pomaly viac ako školských dní.

Čítal som dnes výborný článok o rôznych technikách v školstve, o podmienkach na vyučovanie, individualizácii, interakcii, platformách, financovaní, hybridnom vzdelávaní a motivácii.

Mnohé z toho boli fajn nové informácie pre mňa, ale viem si to všetko predstaviť zúžené na jednu vetu. O motivácii neflákať učenie. Ak ju nemáš ako 6 ročný pri nástupe do školy, tak niečo nie je v poriadku. Konkrétne v rodine a v rodičovskej výchove.

Ak máš motiváciu a poriadok v hlave už ako prváčik, tak všetky veci o digitalizácii a hybridnosti sú druhoradé a je ti jedno, ako vyzerá škola, učitelia, pomôcky, osnovy… Zvládneš to, naučíš sa čo požadujú, porobíš skúšky, ktoré požadujú a do pohotovostnej pamäte si uložíš to, s čím budeš najbližšie v živote počítať. Ostatné odložíš niekam dozadu hlavy, keby bolo treba.

Progresívne metódy sú síce pekné, potrebné a moderné, ale často len ako cicanie peňazí na zamestnanie armády asistentov, pomocníkov asistentov, metodikov, úradníkov a na nasilu prerábanie nevychovaných deciek, ktoré pokojne môžu zostať nevzdelané. Však oni raz dôjdu na to, že to bola kravina, nechcieť sa učiť. Obrázkové aplikácie a tiktok všetko nevyriešia a na celý život nevystačia.

Bez obáv. Raz sa aj lenivci začnú učiť. Aj poslúchať v škole a po škole. Napríklad, keď ich prestanú kŕmiť rodičia. Napríklad sami sa budú chcieť naučiť písmenká, keď si budú chcieť prečítať instagram (ich jediný zmysel života). Napríklad sami sa budú chcieť naučiť písať, lebo niekde sa treba aj podpísať. A keď ich niekto oberie o peniaze, tak sa s radosťou dostanú aj k matematike.

Aj cvičiť začnú, keď ich omrzí hanbiť sa pred štíhlejšími kamarátmi (prípadne, keď budú v nemocnici nechávať čoraz viac peňazí).

Chyba je myslieť si, že všetci musia byť vzdelaní a s titulmi. Jednoducho nemusia. Na linku do automobilky zaškolia aj negramotných.

Okrem rodičovskej výchovy je aj iná možnosť, ako vypestovať lásku k učeniu. Stačí, ak polovicu národa prestane živiť štát (dávky, podpory, lacné zdravotníctvo… vôbec teraz nehovorím o cigánoch). Kto má zdravé ruky a nohy, hanba, bieda a život ho prinútia.

Ako sa hovorí v jednom personalistickom vtipe, moja najväčšia motivácia získať túto prácu je, že už od malička trpím obrovskou túžbou nezomrieť od hladu.