Počiatkove sprivatizované vagóny prehrali súťaž

Nové Land Rovery z Nitry nebudú odvážané slovenskými vlakmi, ale nemeckými. Donedávna sme mali slovenské železničné nákladné vagóny štátne. Kým nebol Fico pri moci, vykrikoval, že ich nesmieme privatizovať, lebo sú naše zlatonosné sliepky. Nevedno, ako to myslel, lebo v tom čase mali stratu 350 miliónov eur.

Keď sa stal ministrom dopravy Počiatek, Fico mu v roku 2015 dovolil vagóny sprivatizovať. Neznámej schránkovej firme Solveq Funds SICAV z Malty predali 12 342 železničných vozňov za 216 miliónov eur a peniaze čiastočne použili na oddlženie slovenského Carga.

Aby ich nekritizovali, že predali zlaté vajcia, tak potrebovali, aby nejaký štátny dopravca naďalej fungoval. Bez vagónov sa ťažko niečo prepravuje, preto si štátne ZSSK Cargo od tej maltskej firmy pôvodne slovenské vagóny prenajíma. Nie všetky, iba 8200 kusov. Za 248 miliónov eur. Zvyšných 4000 železničných vozňov jej necháva a tá s nimi nepochybne robí iný biznis. Zdá sa vám to nevýhodné pre štát, však?

Keď sa Počiatka pýtali, kto je skutočný majiteľ tohto zvráteného kšeftu, odpovedal, že nevidí dôvod, prečo by to mal skúmať.

Zmyslom operácií s nákladnými vagónmi malo byť, že sa štátny dopravca ozdraví, bude lepšie fungovať a nosiť ďalšie zlaté vajcia, čiže odvádzať peniaze do rozpočtu. Žiaľ, výsledkom celého smeráckeho cirkusu je, že štátny dopravca už nemá svoje vlastné vagóny a ochorel natoľko, že nedokáže na slovenskom území ponúknuť automobilke Jaguar lepšie podmienky ako nemecký Deutsche Bahn Cargo.

Len mi napadlo, ktorý mladý komunista išiel v roku 1988 na Maltu na svadobnú cestu?