Načo jeden tunel, keď ich môže byť päť?

Spojenie juh – sever bolo jasné. Kým nenastúpili v roku 2006 vlády Smeru. Predtým odborníci stanovili, že európsky koridor a prepojenie Budapešť – Krakov je na slovenskom úseku najvýhodnejšie po rýchlostnej ceste R3. Dokonca boli na ňu vyčlenené potrebné stovky miliónov bruselských eur.

Jediné sa zvažovalo, či od Turčianskych Teplíc má ísť cesta na juh do Žiaru nad Hronom, alebo to stočiť jedným tunelom cez Malý Šturec do Banskej Bystrice. Logika hovorí, že významná spojnica by nemala obchádzať metropolu stredného Slovenska. Z Bystrice by sa potom pokračovalo na juh. Zvolen, Šahy a Budapešť.

Od Martina na sever bola trasa bez pochýb. Pár kilometrov po diaľnici D1 a v Hubovej hore na Oravu zase R3. R3 bola istý čas jednou z najviac pripravených ciest.

Po voľbách 2006 prišla Ficova tunelárska skupinka. Obrazne, aj doslovne. Namiesto jedného tunela vymysleli päť. Namiesto cesty po rovnom Turci, nakreslili čiary cez Národný park Nízke Tatry. Namiesto miliónov začali spomínať dve miliardy. Namiesto všetkých informácií, uvádzali len jediný argument o trošku kratšom spojení. Iste, veď päť tunelov je na papieri fajn skratka.

Denník Pravda včera po dlhom čase priznal, že z brucha vymyslená R1 cez Donovaly má v pláne päť tunelov: Diel (1773 metrov), Kozí Chrbát (2974 metrov), Korytnica (950 metrov), Liptovská osada 1 a 2 (spojené 1350 metrov) a Biely potok (1250 metrov). Dokopy 8297 metrov. Kedy by to dokončili a koľko by stáli len samotné tunely, keď na jedno Višňové (7445 metrov) nestačí pol miliardy a 20 rokov výstavby?

Nedáva to zmysel. Vlastne dáva. Ide o doživotný biznis pre tunelársku skupinku. Všimnite si, kto najviac protestuje proti zrušeniu trasovania cez chránené územia národného parku. Klub 500, smerácki primátori a všetci, čo už začali kšeftovať s pozemkami a informáciami.

Hrajú na city s izoláciou Banskej Bystrice, pričom do nej už dávno spravili cez PPP najdrahšiu rýchlostnú cestu v galaxii. R1 so 120 miliónovými ročnými nákladmi na údržbu!

Riešenie koridoru je prosté a môže uspokojiť väčšinu zainteresovaných. Prepojiť Banskú Bystricu s diaľnicou D1 cez inú metropolu. Cez Martin. Oživiť dávno plánovaný variant R3 s jedným tunelom popod Šturec smer Horná Štubňa a cesta po Turčianskej kotline je voľná. A nielen to. Je lacná. A hlavne potrebná. Vodiči smerujúci z Martina na juh denne zažívajú zápchy na výpadovke. Väčšina kamiónov si už dnes vyberá trasu cez Martin.

Iné noviny napísali, že Sulík odporúča ťahať spojenie juh – sever cez Martin. Vidno, že zase použil nejaký excel a jednoducho vybral cenovo aj časovo najvýhodnejšie riešenie. R1 cez Donovaly nemá šancu na dokončenie ani o 30 rokov. A je tak nevýhodná, že ak chcú horehronskí tunelárski oligarchovia biznis, môžu nasmerovať R1 na Liptovský Mikuláš. Alebo na Poprad. To dáva väčší zmysel. Veď o robotu sa môžu uchádzať aj na tuneli z Bystrice do Martina. Ak ponúknu kvalitu a rozumnú cenu.