Gynekológovia

Už sa zdalo, že diaľnica D1 sa pohne rýchlejšie. Aj posledný nenačatý úsek Turany – Hubová. Ten sa kedysi na začiatku plánoval robiť popod zem. Tunel Korbeľka vychádzal lacnejšie a bol omnoho šetrnejší ku prírode, než zárezy ho úzkej doliny.


Potom prišli chytráci oligarchovia a zistili, že sa dá viac zarobiť na pozemkoch a mostoch. Skúpili ich a vymysleli údolný variant. Pre istotu naň hneď minuli pekných pár miliónov. Ochranári flóry a fauny sa síce ozývali, ale betónová a pozemková loby bola silnejšia.


Po zosuvoch pôdy pri Šútove nastala zmena a návrat logiky z prvej verzie. Nielenže sa znovu uprednostnil variant s tunelom Korbeľka, ale po ostatných voľbách dostali prípravné práce vysokú prioritu. Lenže to by bolo príliš jednoduché. Na scénu nastúpili gynekológovia. Vraj sa poškodí zdroj pitnej vody skrytej v kopcoch. Skryté ochranárske vlohy v sebe objavili aj niektorí starostovia okolitých obcí. Začali proces blokovať.


(Viete, kto je gynekológ? Chlap, ktorí hľadá problémy tam, kde iní nachádzajú potešenie.)


Iní starostovia pochopili, že čím skôr bude diaľnica, tým lepšie. Tretia skupina ochrancov prírody tiež jasne hovorí, že tunel Korbeľka je správne riešenie. A nielen to. Vysvetľujú gynekológom, že unikajúca pitná voda nebude problém, naopak príležitosť. Stačí ju zachytiť. Tak ako pri hĺbení železničných tunelov za Čremošným. Dodnes ju Bystričania pijú. Takže žiadny strach, vzácna tekutina nemusí bezcieľne miznúť v Krpelianskej priehrade. Tu je ich stanovisko: https://www.facebook.com/ornitologicka/posts/4437564132926425


Netreba hľadať problémy tam, kde nie sú. Treba sa tešiť z rozšírenej ponuky, ktorú nám prameň Teplička z tunela Korbeľka ponúka. Už len keby na ministerstve prestali špekulovať, že úsek postavia pomocou PPP a radšej dali na to peniaze z fondov. Trebárs aj tie, čo chcú eurohujeri rozflákať na digitálne školstvo a kadejaké inklúzie.


Mimochodom, v roku 2017 vznikla dokonca petícia, aby sa s výstavbou tunela začalo čím skôr, lebo navrhnuté obdobie výstavby na roky 2021 – 2026 považovala časť slovenskej motoristickej verejnosti za neprijateľné. Viac v článku https://belak.sk/zacnite-tunelovat-skor/ Dnes o takýchto termínoch môžeme len snívať.