V päťdesiattisícovom Martine je dvadsaťtisíc áut. Od 1. novembra je spustená nová parkovacia politika. 50 ľudí sa vytešuje a zvyšných 49 950, vrátane detí, si búcha na čelo. Niektorí búchajú aj po nových fotovoltických parkomatoch. Od hnevu, lebo návod na použitie, keby nejaký bol, by musel mať aspoň sto strán. Platiť nekresťanské sumy a dostať nelogický a zbabraný systém je na dnešnú ťažkú dobu už priveľa.
Viete, ktorých 50 ľudí sa vytešuje? 10 zamestnancov a členov orgánov parkovacej akciovky, 19 poslušných poslancov a 1 primátor, ktorý hodil kosť, aby sa psi ruvali a zabávali. A on sa viac môže venovať svojej srdcovke sv. Martina. A ešte zo 20 obchodných partnerov a dodávateľov. Dostali objednávky za státisíce. Zarobili autori akýchsi dopravných projektov, predavači zvislého a vodorovného dopravného značenia, ktorým zaplienili martinské ulice, výrobca drahých parkomatov, projektanti a architekti parkovacích domov za milióny. Nevadí, že mesto milióny nemá ani nebude mať, akciovka si na ne plánuje požičať a mesto to bude iba splácať. Lepšie povedané, budú ich splácať všetci Martinčania, čo asi nie je najlepšia správa popri ohlásenej veľkej októbrovej socialistickej konsolidácii.
Každú chvíľu sa ma niekto pýta, kde sa dá teraz parkovať a koľko sa platí. Úprimne? Neviem. Od chvíle, keď som zistil, že pre naše malé mestské centrum vymysleli 12 rôznofarebných zón a 9 kariet na platenie, ma to ani nezaujíma. Amatéri. Takto zložito sa nedá získať podpora pre žiadny nápad. Neprehľadné, drahé a hlavne nelogické. A navyše, doteraz nevysvetlili, prečo treba robiť zmeny? A keď už, tak nie také, aby človek nad nimi musel maturovať. Keď som uvidel tú spleť zón označených zhlukmi písmenok, okamžite ma to odradilo.

Od roku 2019 som štyrikrát navrhol, aby sme akciovke odobrali parkovanie a príjem za autobusovú stanicu a vrátili výber parkovného späť pod mesto. Niekoľkokrát som navrhol, aby sa o tom aspoň diskutovalo na zastupiteľstve. Márne. Mimochodom, tá autobusová stanica je jedna kolosálna sprostosť. Mesto (časť poslancov) ju dalo akciovke spravovať. Pozrite si ten biznis model:
Autobusová stanica je zastávka, za ktorú autobusár (dopravca) platí pár centov, keď tam chce zastaviť a nabrať cestujúcich. Dopravcov je na Slovensku veľa, za rok sa tam premelie množstvo autobusov a dokopy zaplatia 250 tisíc Eur. Autobusová stanica patrí mestu a teda mesto má príjem 250 tisíc každý rok. V podstate za ničnerobenie. Jasné, občas tam treba trochu pozametať a opraviť nejakú lavičku. Za pár tisíc ročne.
Viete čo vymyslela naša neslávna Džonyho devätnástka? (19 poslancov, ktorí bezbreho podporujú primátora Jána Džonyho Danka.) Stanicu prenajali za 100 tisíc ročne parkovacej akciovke. Akciovka samozrejme celá happy. Lebo 250 tisíc ide každý rok teraz už na ich účet. 100 tisíc pošlú mestu a 150 tisíc (mínus nejaké drobné na zametanie) je nádherný príjem, z ktorého sa dajú napríklad vyplácať odmeny. Nepochybne zaslúžené, však riaditeľ a dosadení poslanci si zaslúžia minimálne po 3000 eur navyše. Že ste od tých poslancov nepočuli ani slovo ku parkovaniu? Nebláznite, azda si nemyslíte, že sú tam preto, lebo parkovaniu rozumejú.
A takto si tu žijeme. Parkovacích zón máme viacej ako Paríž, za hodinu platíme viacej ako vo Viedni a to ani nevieme, či v Martine nemáme viac voľných miest ako áut. Na sídliskách, na uliciach, na cestách, vo dvoroch, v garážach je možno viacej miesta, ako je dokopy všetkých martinských áut. Chápete? Oni to doteraz nezrátali!
Dokonca sa ani nedištancovali od nezmyslov z čias predošlého vedenia. Pokračujú vo vyhadzovaní státisícov za kreslenie a povolenia výstavby parkovacích domov. Bez toho, aby vedeli, koľkí ľudia by tam parkovali a za akú cenu by si tam miesto kúpili. Je im to fuk. Potrebujú už len minúť čo najviac peňazí pre kamarátov dodávateľov a na svoje výplaty. Dobre totiž vedia, že ak najbližšie komunálne voľby v Martine vyhrajú normálnejší poslanci, tak im na prvom zasadnutí odoberú poverenie spravovať parkovanie. Zoberú im aj luxusný príjem z autobusovej stanice a ponechajú im len správu verejných záchodov. Presne tak. Štyrikrát som navrhol uznesenie, aby sme z MPS, a.s. (premenovaná Turiec, a.s.) spravili záchodovú akciovku. A nech ukážu, ako vedia podnikať bez luxusných dotácií a bezprácnych príjmov za vyhradené parkovacie miesta, o ktoré sa aj tak vôbec nestarajú.
A čo dovtedy? U mňa je to jasné. Nezaplatím im ani korunu (ani euro, ani cent). Všade kam sa dostanem peši, pôjdem peši. Mimochodom, keby som si zmeral čas pokým niekde v centre nájdem miesto na parkovanie a kým zmaturujem pri slnečnom parkomate, tak by to trvalo dlhšie, než pešibusom a ešte by som sa obral o prechádzku na čerstvom vzduchu. A keď sa ináč nebude dať a budem potrebovať niečo ťažšie odviezť, využijem parkoviská nákupných centier.
Kto na to doplatí? Dúfam, že ľudia, ktorí volili Džonyho devätnástku a teraz platia výpalné (parkovné). Ostatných a hlavne tých, čo nechodia voliť, mi nie je ani trochu ľúto. Hádam konečne pochopia, že komunálne voľby končia priamo v ich peňaženkách.
Ing. Marek Belák, poslanec za Ľadoveň