Dva roky navyše pre tunelárov

Najprv sa zdalo, že o tuneli Višňové nebude treba nejaký čas písať. Rok 2019 bol natvrdo stanovený ako dátum ukončenia a do útrob Dubnej Skaly sa zaborili stavebné stroje. V akejsi predtuche som však vo februári napísal, že radšej sa predčasne netešme.

Keď nastúpil Bugárov poskok Érsek na post ministra dopravy, hneď som upozorňoval, že skôr bude diaľnica do Šamorína, než tankodrom z Martina do Turčianskych Teplíc. To som ešte netušil, že aj iné úseky na severe Slovenska postihnú záhadné úkazy.

Tento týždeň nový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Valent do kamery smutne hlásil, že z Martina do Žiliny sa v horách objavili nepredvídané gynekologické či geologické nálezy. (Obe je správne, lebo pôvodný dátum je tým pádom v …i)

Pánko, ktorý sa hneď po nástupe do funkcie zviditeľnil zákazom zverejňovať zmluvy, len tak z brucha odhadol natiahnutie výstavby úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala (6 kilometrov diaľnice + 7,5 kilometrov tunela Višňové) o ďalšie 2 roky!

Keby v tej chvíli stáli pri ňom všetci martinskí nahnevaní vodiči, nezachránila by ho ani tá reflexná vestička, ani všetci svätí. A keby nebodaj prezradil, že k plánovaným 410 miliónom bude tunelár Miroslav Remeta a jeho Taliani z Impregilo pýtať ďalšiu stovečku, vŕtal by do skaly nie diamantovým, ale svojim vlastným rypákom.

Ak by vám ešte stále nedochádzalo, prečo sa „veľa tektonických porúch a zlomov a nehomogénne prostredie“ neobjavili v Nórsku, ale na Slovensku, stačí si uvedomiť, že v Národnej diaľničnej spoločnosti pracuje aj nový investičný riaditeľ. Volá sa Ladislav Dudáš, zodpovedá sa výstavbu diaľnic na Slovenku a ešte vlani pracoval vo firme Dúha tunelára Miroslava Remetu.

A prečo spomínam práve Nórsko? V roku 2013 tam žilinská stavebná firma TuCon začala práce na výstavbe dosiaľ najdlhšieho podmorského cestného tunela na svete. Je dlhý 14,3 kilometra a povedie v hĺbke 290 metrov pod hladinou v extrémne nevhodných geologických podmienkach. Diaľnica bude pokračovať ďalším podmorským 5,5 kilometrovým tunelom. Celý projekt s dvomi tunelmi dokončia v roku 2019 a bude stáť pre nás smiešnych 753 miliónov eur.

Nahrubo prepočítané, u nás 1 km staviame dvakrát drahšie než v „chudobnom“ Nórsku a o termínoch radšej nehovorme. Prvý základný kameň tunela Višňové poklepal Mečiar v máji 1998. Druhý Fico pred voľbami 2010.
Viac o Nórsku tu: http://www.asb.sk/inzinierske-stavby/tunely/stavba-najdlhsieho-podmorskeho-cestneho-tunela-na-svete

Neschopnosť a spupnosť manažérov z radov sociálnych debokratov a ich príveskov už netreba komentovať. Ako však priznali agentúry IVO a Focus, tretina Slovákov vo veku 18-39 rokov už nie je ochotná donekonečna počúvať sľuby štandardných politikov a je odhodlaná voliť radikálov.